maandag 30 maart 2015

Wat doe ik tijdens mijn standby?

Mieke vroeg zich in haar blog af hoe ik tegen stand-by diensten aankijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er met een dubbel gevoel tegenaan kijk. 'Tijdens de nacht stand-by staan vind ik prima, maar overdag vind ik ze wat minder relaxed. Misschien vinden jullie dat wat vreemd, maar ik zal jullie vertellen waarom dat zo is.

Als ik tijdens de nacht standby sta zorg ik er wel altijd voor dat ik de avond ervoor op tijd naar bed toe ga. Dat houdt niet in dat ik al om 20 uur lig te slapen als ik vanaf 4 uur in de ochtend standby sta, maar meer dat ik dat rond een uur of 22 ga slapen. Voordat ik ga slapen leg ik dan altijd alle spullen die ik nodig heb om te werken al klaar. Mijn Uniform hangt netjes en gestreken aan de kastdeur, iets te ontbijten ligt klaar in de koelkast en de spullen die ik nodig heb om mezelf er enigszins toonbaar uit te laten zien liggen klaar bij de spiegel. Mijn vriend kan echt met verbazing naar die spullen kijken. Ik heb namelijk alle make-up en haarproducten in een speciaal mandje bij elkaar liggen, en dat mandje zet ik dan altijd bij de spiegel neer om vervolgens alle spullen op volgorde van gebruik neer te leggen. Dat houdt in dat alles wel uitgespreid ligt, maar ik kan wel de spullen die ik in 1 keer nodig heb meteen pakken. Goed, als ik dat heb gedaan zet ik voordat ik ga slapen alle meldingen voor berichten op mijn telefoon uit en de beltoon op maximaal hard.

Waarom ik dit doe? Heel simpel, toen ik net als CA begon was ik ook wakker als mijn standby begon. Dit heb ik twee nachten volgehouden, met als resultaat dat ik overdag totaal gebroken en moe was omdat ik niet was opgeroepen. Nu lig ik gewoon te slapen en word ik mochten ze me nodig hebben wakker gebeld. Met een klein aantal vliegtuigen is de kans dat je wordt opgeroepen niet heel groot. Mocht ik wel opgeroepen worden dan maak ik mezelf snel klaar en stap ik in de auto op weg naar Schiphol. Een voordeel van 's nachts de weg op gaan is namelijk dat ik er minder lang over doe om op Schiphol te komen omdat er haast nog geen verkeer op de weg is. Laat ik ook eerlijk zijn: niks is fijner dan 's ochtends wakker worden en niet gebeld zijn. Dan ben je uitgeslapen en heb je nog gewerkt ook! What's not to like?

Als ik overdag standby sta heb ik mijn haar en make-up al gedaan zodat ik alleen nog maar mijn uniform aan hoef te trekken. Het moet er voor andere mensen ontzettend grappig uitzien: ik half gestewardesst met haar en make-up piekfijn in orde met daar dan een joggingbroek en Uggs bij aan. Hele charmante combinatie ;) Overdag blijf ik altijd wel dicht bij huis. Misschien dat ik even naar de supermarkt om de hoek ga, maar dat is het toch wel. Ergens wat eten of winkelen doe ik niet echt omdat ik dan eerst mezelf ergens moet omkleden mocht ik worden opgeroepen en dat gaat allemaal van de kostbare tijd af. Overdag doe ik er net iets langer over om op Schiphol te komen en is de kans op files op mijn route  ook wat groter. Pas als ik zeker weet dat de vliegtuigen weg zijn durf ik wat meer te doen en ga ik nog wel eens bij een vriendinnetje langs, maar ook dan neem ik al mijn spullen mee voor het geval dat.

Toch blijf ik overdag standby staan lastig vinden. Vaak weet ik allemaal leuke dingen om overdag doen te verzinnen, maar kan ik ze niet doen. Er is altijd dat risico om opgeroepen te worden. Een bezoekje aan de zonnebank laat ik dan maar zitten. Een taart bakken doe ik ook niet, want stel dat ik word opgeroepen? Ik beschik ook wel over wat zelfkennis en weet dat ik zeer waarschijnlijk in alle haast het huis uit ren en dan vergeet de oven uit te zetten met alle gevolgen van dien. Waar je 's nachts toch ligt te slapen en vrij weinig andere dingen kunt doen, ben je overdag toch meer een huis gebonden en kun je veel minder doen. Als je 's nachts standby hebt gestaan en niet bent opgeroepen ben je overdag vrij om te gaan en te doen wat je wilt. Dat is overdag toch weer wat anders waardoor ik dat minder fijn vind.

zondag 29 maart 2015

Standby diensten

Hey Allemaal!

Sorry sorry sorry, Laris en ik hebben het beide erg druk gehad of misschien waren wij jullie zelfs wel een beetje vergeten (nee hoor grapje!) maar hierbij weer een blog!

Deze keer wilde ik jullie graag vertellen over het uitzitten van standby diensten (of kortweg standby's) behalve dat ze vaak erg onvoorspelbaar zijn, zijn ze voornamelijk erg lang en saai. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waar je vliegt kan je ze in allerlei maten en vormen op je rooster zien verschijnen. Bij EZY (vaktaal) hebben wij voor de AMS base (nog meer vaktaal) twee verschillende standby diensten.

De korte standby duurt 4 uur en de lange duurt langer dan 4 uur met een max van 8 uur. Deze kan je vroeg in de ochtend/nacht hebben maar ook in de avonduren. Standby's zijn echt heel erg onvoorspelbaar, zo word je in 1 maand drie keer opgeroepen voor vluchten en zo word je in drie maanden niet 1 keer opgeroepen. Er zijn natuurlijk heel veel regeltjes qua werk,- en rusttijden maar meestal is daar tijdens het 'bouwen' van je rooster al rekening mee gehouden.

Maar hoe werkt dat dan precies zo'n standby?
Nou eerst is het belangrijk om te weten hoe lang je hebt voordat je je moet aanmelden op de luchthaven. EZY is erg ruim met zijn oproep tijd. Bij de meeste airlines heb je 1 uur de tijd van het moment dat ze je bellen totdat je je mag aanmelden in de crewroom, maar EZY geeft ons gelukkig net iets meer tijd!
Dan is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe je lang er over doet vanaf het moment dat je de deur uitstapt,  vervolgens naar Schiphol rijdt, je auto parkeert (wat niet altijd gemakkelijk is!) vervolgens nog naar de crewroom wandelen etc. Ondanks dat ik zelf op 10 minuten afstand van het parkeerterrein woon, hou ik altijd rekening met ruim 45 minuten voordat ik in de crewroom ben.

Mocht je nog lekker liggen te slapen dan is het echt zwaar a-relaxed als je uit je standby wordt gebeld, maar ja het hoort bij het werk he. Dan heb je echt even nodig om wakker te worden en jezelf onder de douche te zetten om vervolgens je uniform aan te doen en je gezicht in de plooi te strijken.
Overdag kan je natuurlijk alvast je haar en make-up (voor de dames) doen en zorgen dat je uniform klaar ligt (dat is ook zeer aan te reden voor hele vroege standby diensten). Overdag is het makkelijker om ergens heen te gaan, zolang je je uniform meeneemt en je gemakkelijk naar Schiphol kunt rijden.

Hoe overleef ik zo'n standby dienst?
Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken maar wanneer je weet voor welke vluchten je standby staat en hoe laat deze vertrekken... snap je hem al? Dit werkt natuurlijk niet als je voor Emirates of KLM werkt maar wanneer je bij een kleinere maatschappij zit dan kan je deze 'techniek' zeker toepassen. Zelf sta ik nooit op als ik een vroege standby heb, misschien komt het omdat ik dichtbij woon maar tenzij je echt ver weg woont haal je het vaak wel! Je crew weet vaak al dat er een standby'er is opgeroepen en die houden daar echt wel rekening mee.
Maar misschien staat Larissa hier anders in? Of heb jij misschien de ultieme standby tip, laat hem dan hieronder achter!
Maar goed hoe je de standby overleeft? Bedenk dat het werktijd is, dus spoor jezelf aan om iets nuttigs te doen zoals de safety manual doorlezen, leer een nieuwe taal of maak je huis schoon (mijn favo!)

Heb jij misschien een onderwerp wat je graag door ons behandeld ziet worden? Laat hieronder dan een berichtje achter!

Liefs Mieke

ps. standby sta je met een reden ;) er bestaan ook ad-hoc vluchten, voorbeeld: dan neem je een vlucht over van een andere airline omdat 1 van hun kisten kaduuk staat en ik kan uit ervaring vertellen dat je dit vaak niet ziet aankomen. Ga geen gekke dingen doen tijdens je standby, denk niet het laatste uur van ik word niet opgeroepen en ga al helemaal niet aan de alcohol... Want echt je weet het nooit! Zo oma heeft gesproken!

pps. trouwens weet je wat wel leuk is aan een korte vroege standby... als je niet wordt opgeroepen heb je lekker een vrije dag! Vooral in de zomermaanden totaal niet verkeerd!