donderdag 8 januari 2015

Are you holding me for the gek?

Toen ik een aantal jaar geleden begon met vliegen was ik naïef. Iets wat ik toen nog niet doorhad, maar nu des te meer. Ik dacht altijd dat mijn medemens slim was en goed voor zichzelf kan denken. Op deze gedachte ben ik de afgelopen  jaren wel teruggekomen. Wat ik heb geleerd is dat je tijdens het vliegen dingen die voor jou als stewardess heel simpel lijken in Jip en Janneke taal aan passagiers moet vertellen. Onwetendheid is hier vaak de oorzaak van. Dit zorgt met grote regelmaat voor grappige situaties en gesprekken. Ik weet dat er wordt gezegd dat domme vragen niet bestaan, maar sommige vragen komen daar wel heel dicht bij in de buurt!  Ik heb zeer regelmatig dat ik me in situaties bevind waarin ik me afvraag of ik niet stiekem word gefilmd voor een verborgen camera programma. Puur omdat ik af en toe echt het gevoel heb dat mensen me voor de gek houden met de dingen die ze aan boord doen en vragen.

Zo heb ik regelmatig dat ik tijdens het boarden bij de overwing exits sta en daar zodra deze rijen helemaal bezet zijn mijn briefing ga doen. Deze briefing is standaard en gaat over het openen van het luik en wat nog meer de verantwoordelijkheid is bij deze plekken. Je mag er namelijk geen losse handbagage hebben liggen tijdens de start en de landing. Dit met de reden dat deze bagage de doorgang belemmert mochten de exits gebruikt moeten worden. Bij mijn briefing noem ik daarom ook altijd concreet een aantal voorwerpen zoals tassen, boeken, jassen en schoenen (die moeten aan). Op de één of andere manier krijg ik bijna elke vlucht dan direct de vraag: “Mag ik mijn tas hier laten staan?” Dat is echt het moment dat ik even diep in mezelf zucht en me afvraag of ik soms Swahili praat ofzo. Is het net uitgelegd en dan toch nog vragen of de tas er niet mag blijven liggen.

Een andere keer was ik bezig met de service. Bij de maatschappij waar ik destijds werkte moest je je eten en drinken aan boord kopen. Dit kon je alleen met euro’s of creditcard betalen. Op een gegeven moment kwam ik bij een passagier die iets te eten en te drinken bestelde en bij het afrekenen dollars tevoorschijn haalde. Hierop wees ik de passagier erop dat we alleen euro’s of creditcards accepteerden. Hierop besloot de passagier samen met zijn buurman de biljetten een grondige inspectie te onderwerpen. Na dit te hebben gedaan keken de heren met zo blij als een kind aan en sprak de man onder heftig geknik van zijn buurman de magische woorden: “Maar dit zijn de nieuwe euro’s mevrouw.” Waarop ik alleen maar perplex kon antwoorden: “Er staat toch echt US dollar, United States, op de biljetten meneer” terwijl ik speurend om me heen keek of er niet ergens een verborgen camera verstopt was.

Reizen met baby’s is ook leuk. Ouders doen hebben de neiging de meest vreemde dingen te doen. Ik heb wel eens gehad dat ik door het gangpad liep en op de plek waar de baby zou moeten zitten opeens een baby kwijt was. Een baby kwijtraken in een vliegtuig is behoorlijk knap dus moest ik op onderzoek uit. Na wat speuren bleek de baby op de grond (OMG bacteriën!) voor de voeten van de vader te liggen. Toen ik de ouders erop wees dat dit niet de meest schone en veilige plek was werd ik alleen maar verstoord aangekeken. Waarna ik als antwoord kreeg: “Oh nee hoor, ze ligt hier prima!” Wederom een typisch geval van: dat meen je niet!? Die stoelen zijn namelijk één grote constructie van materiaal dat niet zo zacht is en een klein kindje behoorlijk pijn kan doen.

Turbulentie is ook altijd een feestje. Dat hobbelen en schudden maakt een doorsnee vlucht opeens een stuk spannender en ietwat gevaarlijk. Voor je eigen veiligheid moet je dan je riem vast en kun je een bezoekje naar de wc maar beter even uitstellen. Hoe vaak gebeurd het niet dat iedereen net vast zit en is gecheckt dat er een passagier naar de wc toeloopt en ons verbaasd aankijkt als we zeggen dat het even niet kan. “Maar ik moet echt nodig hoor mevrouw!” Ik kan je vertellen dat ik niet voor mijn plezier op een wc wil zitten als het vliegtuig heen en weer schudt als een malle, het is niet echt veilig. En toch denken passagiers daar anders over. Ik wijs je graag op je eigen veiligheid, maar als jij dat plasje toch belangrijker vindt dan moet je het zelf weten. Dit neemt trouwens niet weg dat als het echt heel erg turbulent is ik je weer genadeloos terugstuur naar je plek. Ik wil er niet verantwoordelijk voor zijn dat jij je hoofd keihard stoot omdat je niet even een paar minuten kunt wachten.  Mijn taak is namelijk niet alleen mooi zitten wezen en drankjes inschenken. De belangrijkste taak die ik daar in dat vliegtuig heb is de veiligheid van de passagiers waarborgen en die neem ik graag serieus!


Ik kan wel blijven schrijven over de verbazingwekkende en grappige dingen die ik aan boord meemaak. Misschien dat ik hier nog wel een vervolg op schrijf, want uitgeschreven hierover ben ik nog lang niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten