woensdag 31 december 2014

Hoe het allemaal begon

Hoiii,

Misschien wel handig om te beginnen bij het begin. Want dat wij bij easyJet gaan beginnen is natuurlijk erg leuk maar hoe zijn daar binnen gekomen. Hier het verhaal van Mieke:

Via via had ik gehoord dat er een vacature bij easyJet was en nadat ik het van drie mensen had gehoord (inclusief Larissa) besloot ik een kijkje te nemen op hun website. Er waren twee vacatures eentje voor cabin crew en eentje voor cabin manager.

Cabin manager en cabin crew doen grotendeels hetzelfde werk maar de cabin manager geeft leiding aan de cabin crew en zorgt ervoor dat alles volgens de regeltjes verloopt.

Om te mogen vliegen als cabin manager waren er wat extra eisen ten opzichte van cabin crew, je moest onder andere vliegervaring hebben. Ik besloot daarop te reageren en het sollicitatie proces vond ik nog best pittig, je moest behoorlijk wat vragen invullen en die waren niet allemaal even makkelijk. Al zeer snel kreeg ik een uitnodiging voor het bijwonen van een selectie dag (assessment centre), die 14 dagen later zou plaats vinden.

Op die spannende woensdag in augustus was ik best een beetje zenuwachtig. Het weekend ervoor had ik met een lief bevriend echtpaar mijn gesprek alvast geoefend. Op de dag zelf waren we ongeveer met 25 mensen, het was een gemengde gezellige groep. De dag zag er als volgt uit:


  • Introductie het hele recruitment team stelde zichzelf voor
  • Presentatie over easyJet en over hoe de dag eruit zou gaan zien
  • Spelletje om het ijs te breken gingen we een spelletje doen, we zaten in groepjes en kregen een stapeltje met statements (wanneer is easyJet opgericht etc.) en jaartallen. Het was de bedoeling om alles te matchen met elkaar. Erg leuk om te doen en het hielp zeker om het ijs te breken. 
  • Groepsopdracht 1 in dezelfde groep moesten we in steekwoorden opschrijven wat de functie van cabin manager inhield. Dit moesten we opdelen in 4 categoriën: jezelf, easyJet, passagiers en collega's. Tijdens de groepsopdracht zaten er twee recruiters aan de tafel en die beoordeelden je. 
  • Groepsopdracht 2 na een korte pauze gingen we weer verder en werden sommige mensen aan een andere tafel gezet. Nu kregen we 15 minuten de tijd om een case te bestuderen, een fictieve airline wilde groeien en hadden een aantal opties bedacht. Er stonden een aantal dingen bij waar je rekening mee moest houden en na de 15 minuten, kreeg je 10 minuten de tijd om de opties te bespreken in de groep. 
  • Splitsing na opnieuw een korte pauze werden we opgesplitst, een groepje mensen werd meegenomen naar een andere ruimte. Wij hoorden toen van de recruiters dat wij door waren naar het personal interview. Yippie!
  • Presentatie we gingen vervolgens naar een andere ruimte waar de kandidaten voor cabin crew ook waren en kregen een inhoudelijke presentatie over de arbeidsvoorwaarden. 
  • Personal interview ik was als 1 van de eerste ingedeeld en vond het toch wel een tikkie spannend. Er werden eerst nog wat administratieve dingen gedaan, zoals het checken van je paspoort en de kopie daarvan etc. Het interview werd gehouden met twee recruiters en ze waren allebei erg aardig (en gezellig!) ze vroegen hoe ik het tot nu toe vond en of ik in de buurt woonde. De vragen waren competentie-based volgens de STAR-methode. Dus wat gebeurde er in een bepaalde situatie, wat was jouw taak, wat waren jouw acties en wat was het resultaat. Bijvoorbeeld met een boze passagier. 
Toen het interview erop zat mocht ik naar huis en zou ik binnen 7 tot 10 werkdagen de uitslag krijgen. Ik had er een goed gevoel over en na 9 lange werkdagen kreeg ik eindelijk het verlossende mailtje... ik was aangenomen! Vanaf dat moment word je bij easyJet in de holdpool geplaatst. Dat is een wachtlijst en wanneer er dan een plek beschikbaar is in een training word je via de telefoon op de hoogte gebracht. Dat telefoontje kreeg ik eind september al en hoe het verder ging vanaf dat moment vertel ik de volgende keer!

Tot snel!

Liefs Mieke 

2 opmerkingen:

  1. Jij bent zeer goed bezig, jij haald de top . Wij zijn super trotsLiefs je papa en mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tóch maar weer de lucht in?! Succes!! Groetjes, Christien.

    BeantwoordenVerwijderen